22.8.05

Pukkelpop-review 1 (WhoMadeWho - Nite Versions)

Ik zag in totaal 30 groepen op Pukkelpop (11 op donderdag en vrijdag, 8 op zaterdag). Ik geef jullie deze week elke dag een review van 5 groepen (in chronologische volgorde), hopelijk kunnen jullie er een beetje van genieten.

WhoMadeWho
Het begon dit jaar allemaal met WhoMadeWho, een band waar wij de "Two Cover For Your Party"-lp hebben, waar ze covers brengen van Satisfaction en Flat Beat. Ik vond dit tevens 1 van de beste optredens die ik ooit gezien heb. Alles liep fout, maar ze hadden een flair rond hun alsof het hun niks kon schelen. Die mannen hebben eeuwig mijn respect verdient. Ze begonnen met 3 van hun minder bekende liedjes om dan de versterker van de gitaar aan flarden te spelen tijdens Flat Beat. Net voor Satisfaction brak de bassist nog even zijn bovenste snaar, die hij toen verving terwijl de andere twee bandleden een soort improvisatiesetje gaven. Toen kwam dus Satisfaction. Toen ze hun beste eigen nummer wouden beginnen (The Loop) moesten ze noodgedwongen van het podium omdat hun tijd op was. Respect!

Mouse On Mars
Na WhoMadeWho liet mijn volk mij al in de steek, dus ging ik terug naar de camping om eventjes te kijken hoe het met mijn buurengeltjes ging. Kristien was nog een beetje ziekjes, daarom nam ik enkel Karolien mee naar Mouse On Mars. Ik had eigenlijk alleen een laptop verwacht, maar de mannen gebruikten blijkbaar ook een drumstel en een gitaar (blijkbaar populair tegenwoordig). Het optreden was niet zo spectaculair, maar met 1 van de knapste meisjes ooit (de andere lag in haar tentje, ocharm toch) aan mijn zijde viel het nog wel geweldig mee.

Petersonic
Toen besloten we in de Chateau naar Petersonic te gaan kijken, een man die zijn emoties d.m.v. elektronische muziek uit leek mij wel interessant. Het bleek redelijk saaie muziek te zijn, dus zijn we het daar maar afgetrapt om mooi vanvoor te gaan staan bij de volgende groep.

Kaiser Chiefs
Ook weer 1 van de beste optredens ooit. De zanger liep met een gebroken poot rond (allez "lopen", het was eerder springen en spastische bewegingen. De muziek was perfect, de sfeer zat goed en het gezelschap werd mooier en mooier met de minuut.

Soulwax Nite Versions
Dat die van Soulwax moeten stoppen met "rock" is nu wel overduidelijk. De Nite Versions zijn stukken beter dan de originelen. Door hun creativiteit (lees: circusgeluiden) te verwerken in hun muziek had het iets vernieuwends en cool. Door midden in de set een live-versie van Tiga's Na Na Na Remix van Tomas Andersson - Washing Up te brengen was het gewoon prachtig.

Zo, u kreeg al mijn eerste 5 bands te verwerken, op het eind maak ik een top 10 van de dingen die ik gezien heb, genomineerd zijn alvast: WhoMadeWho, Kaiser Chiefs en Soulwax

3 opmerkingen: