15.8.06

Legaal downloaden, of hoe het te promoten

Als ik de baas van de iTunes Music Store, of enig ander vergelijkbaar product (ik moet nu eenmaal een voorbeeld kiezen), was, dan zou ik een contract proberen te bemachtigen bij de grote verdelers van internet, zijnde Belgacom en Telenet. Dit contract zou inhouden dat de gebruikers van hun internet geen bandbreedte meer zouden kwijtraken door downloaden van iTunes. Zoals iedereen wel weet beschikken we over 10 Gb om vrij de spenderen aan downloaden. Voor sommige mensen, zelfs zij die niets illegaals doen, is dit niet voldoende en zij moeten dan geld spenderen aan het uitbreiden van deze 10 Gb.

Als je frequent downloadt van de iTunes Music Store, dan kan ik best wel geloven dat dit je wat bandbreedte kost. Tegenwoordig kan je naast liedjes (en natuurlijk albums) ook videos afhalen. Volledige seizoenen van je favoriete tv-series. Dit zal je al vlug heel wat bandbreedte gaan kosten. Als je naast dan downloaden dan nog eens intensief bezig bent met surfen, neem bijvoorbeeld sites als Flickr, Youtube en anderen, dan zal je toch al vlug aan je limiet zitten.

Het zou dus meer dan welkom zijn om het verbruik dat je dan hebt van iTunes nietig te zien worden. Stel dat je vaak muziek en tv-series afhaalt, en dat je toch al snel al een gigabyte zit op een maand. Deze gigabyte, als je die extra zou moeten aankopen, kost je 1 euro. Een euro is niets, dat weet ik ook wel, maar je betaalt toch al voor WAT je afhaalt, dus eigenlijk betaal je dan dubbel?

Als ik dus meneer iTunes was, ik zou het op een contractje leggen met Telenet (om ook in het internetgebeuren een voorbeeld te kiezen, u mag vrijelijk de naam Telenet vervangen door Belgacum, UPS of iets dergelijks) om deze bandbreedte zelf af te betalen op een soort van maandelijkse basis.

Ik ken vele mensen die vaak over hun limiet gaan met downloaden, en ja, die gigabyte kost je dan uiteraard "maar" een euro, terwijl die gigabyte op iTunes wel veel meer kost, maar het is toch al een begin. Je straft er niemand mee. Iemand die niet aan zijn limiet geraakt, en toch enkel legaal download, die zal ook nu niet aan zijn limiet raken, dus die heeft er zelfs geen contact mee.

Er zullen weinig mensen echt voordeel uit dit systeem kunnen halen, iTunes zal het niet veel kosten (als het al iets kost), en Telenet zal er misschien zelfs enkele klanten mee winnen.

Ik kan er eigenlijk gewoon heel moeilijk tegen dat we in dit apenland zo vaak DUBBEL moeten betalen voor dingen. En ik kan er ook niet goed tegen dat ik aan mijn limiet zit, misschien dat deze nieuwe regeling mij wel zou doen overstappen op het occasioneel eens downloaden van muziek en tv-series via de iTunes Music Store.

Alhoewel ik 35 dollar toch nog veel geld vindt voor een 24-afleveringen durend seizoen van Lost. 1,46 dollar per aflevering, aangenomen dat je het hele seizoen ineens koop natuurlijk, anders is het 1,99 dollar. Je betaalt dan 4 cent per minuut dat je kijkt, en je hebt "slechts" een digitaal bestand op je computertje staan. Dan ben je mijnsinziens toch beter af met een DVD-box van een 55 euro, die je mooi kan laten pronken in je kast. Maar dan moet je uiteraard wel wachten tot die uitkomt, terwijl je via iTunes elke week de nieuwste aflevering kan afhalen.

En zo zou ik dan weer dat "bandbreedteverbruik" afschaffen. Hoeveel zou zo'n aflevering innemen op je harde schijf? Als je een beetje kwaliteit wil toch al snel zo'n 200 mb. Aangenomen dat er 4 afleveringen per week zijn, zit je toch al snel aan die gigabyte van eerder.

Mocht je nu nog beslissen van illegaal te blijven downloaden, ik hou je niet tegen, jij zal dan ook geen veranderingen merken. Men is steeds bezig over het promoten van legaal downloaden, en ik zie niet veel andere dingen die men nog zou kunnen doen om het een beetje meer te promoten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Er zijn landen waar er geen downloadlimieten bestaan... Voor de rest hoop ik eigenlijk dat die prepaid kredietkaarten zeer snel in Belgiƫ verkrijgbaar zijn!