26.12.06

Muzikale toplijstjes

Vrijdag is er dan eindelijk, een paar dagen later dan normaal, de Tijdloze, de prestigieuze lijst van 100 beste liedjes van het StuBru-publiek. Maar dat is niet het enige lijstje dat er bestaat, op Radio 1 is er de "100 op 1"-lijst, een lijst van de honderd beste Belgische songs. Dit jaar heeft Jacques Brel een dzjoef aan Gorky gegeven, en zo de eerste plaats veroverd. Deze lijst is trouwens ook te verkrijgen in een mooie boxset, voor een kleine 30 euro. Bij Radio 2 is het vandaag bezig, de Gouden 200, de tijdloze van de oudere mensen, zoals ik dat dan al eens wil noemen. Dat maakt die lijst niet minder goed hoor. Je kan op deze pagina volgen tot nummer 11, de top-10 blijft geheim, om het "spannend" te houden. Eigenlijk draait het in die lijstjes weinig om wie er op 1 staat, of hoe die top-10 gerangschikt staat, maar meer om een aantal uren goeie muziek op de radio te horen. Natuurlijk zou ik vrijdag niet graag Mia op 1 zien staan, en graag Child in Time en Stairway to Heaven zeer hoog, maar daar ga ik mijn luisterervaring niet door laten verpesten.

Vandaag is het dus te doen bij Radio 2, ze zitten op dit moment bijna aan de top-100, die begint met de überzalige song Paint It Black van The Rolling Stones, iets later een kleffer van U2 en dan Angie van diezelfde steentjes. Ik vind dit persoonlijk een heel mooie lijst, een mix van Boudewijn De Groot, Rob De Nijs, AC/DC en The Beatles.

Geen opmerkingen: